نقش اجتماعی - سیاسی نقطویه در دوره صفوی
پایان نامه
- دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده زهرا زارعی
- استاد راهنما محمد رضا قنادی عباسقلی غفاری فرد
- سال انتشار 1391
چکیده
نقطویان که به پسیخانیان نیز معروف هستند از جمله فرق شورشی عصر صفوی هستند. آنان در زمان شاه تهماسب در سال 973 هجری یکی از بزرگان نقطوی به نام ابوالقاسم امری را به جرم شورش علیه حکومت کور کردند، سپس در سال 981 هجری گروهی از نقطویان دستگیر و کشته شدند. در زمان شاه عباس، روزگار نقطویان بدتر از پیش شد. وی در سال 1002 هجری فرمان داد که نقطویان را در سراسر کشور دستگیر کنند. بسیاری از شاعران و اندیشمندان پسیخانی به جهت گریز از تعقیب و شکنجه دشمنان و پادشاهان، به هندوستان و نواحی دیگر گریختند. نکته قابل تأمل اینکه، تحمیل مالیاتهای تازه بر صنعتگران شهری و انحصار منابع در دست قزلباشان، باعث نارضایتی شدید این گروه گردید و مبارز? خود را در محور دشمنی با قزلباشان قرار دادند، و چون جنب? عام و همگانی داشتند، از تفکر غیر رسمی دولتی دور شده با اعلام نقطوی گری دشمنی خود را با حاکمیت آغاز کردند.
منابع مشابه
نقش سیاسی گیلانیها در دوره صفوی
با تاسیس سلسله صفوی شاهان این سلسله به پاس قدرشناسی از حمایتهای بی دریغ گیلانیها از اسماعیل و نهضتش ، مبادرت به انتصاب آنها در پستهای مهم سیاسی نمودند. نکته جالب توجه اینکه گستره نفوذ سیاسی گیلانیها در همین زمان در دربار گورکانیان هند هم دیده می شود . سرانجام از اواسط عمر سلسله صفوی با سیاست تمرکز قدرت این شاهان و سرکوب حکومت های محلی شاهد قیامهای مردمی گیلانیها برای مبارزه با استثمار مالیاتی ک...
تحلیل نقش سیاسی ـ نظامی کهگیلویه در دورة صفوی
ایالت کهگیلویه در روزگار صفوی (907-1135ق) یکی از ایالات مهم و از بیگلربیگیها محسوب میشد و حاکمنشینهای متعددی از جمله حویزه، دزفول و بصره در زمرة آن قرار داشت. محدوده جغرافیایی آن از شهر امروزی یاسوج آغاز و به سواحل خلیج فارس در بندر دیلم ختم و مناطقی چون بهبهان و رامهرمز را شامل میشد. پادشاهان صفوی همواره برای این ایالت اهمّیت و اعتباری ویژه قائل بودند. بخش عمدة این توجه ناشی از موقعیت سوق...
متن کاملبررسی الگوهای ساختاری فرم/ نقش ترنج در منسوجات دوره صفوی
عصر طلایی هنر- صنعت پارچهبافی در ایران را به جرات میتوان قرون16 - 17م./ 10 - 11ه.ق. دانست. پارچههای بافته شده در این دوران به لحاظ زیباییهای بصری، ترکیببندی، نقوش، رنگ و فن بافت مایهی مباهات هنر این دوران بوده که با تنوع و گوناگونی بسیار به اجرا درآمده است. یکی از این ترکیببندیهای متنوع که به دفعات در ساختار پارچههای این عصر مشاهده میشود، کاربرد فرم/نقش ترنج گونهای است که با نقوش گیا...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023